reVision

WIZJONERZY W BIZNESIE

Wizjonerzy

Czy jest ktoś, kto nie zna Myszki Miki? A czy ktoś nie kojarzy koncernu The Walt Disney Co., którego twórcą był wizjoner, amerykański animator, aktor głosowy, producent filmowy, przedsiębiorca i filantrop – Walter Elias Disney?

URODZINY MYSZKI MIKI

Miki właśnie dziś, 18 listopada, obchodzi swoje 93 urodziny i…przyznacie, że wciąż trzyma się świetnie! Bawi na przestrzeni lat kolejne pokolenia dzieci. To prawdopodobnie najbardziej znana i lubiana postać z kreskówek.

Jak to się zaczęło? Postać Myszki Miki debiutowała w “Steamboat Willie”, zyskując światowy rozgłos i zmieniając oblicze świata rozrywki.

Za stworzenie postaci Myszki Miki, w 1932 Walt Disney uzyskał honorowego Oscara. Następnymi postaciami stworzonymi przez samego Walta Disneya były Kaczor Donald i pies Pluto. W 1938 Walt Disney uzyskał kolejnego honorowego Oscara za osiągnięcia przy tworzeniu filmu Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków.

Misją The Walt Disney Company jest dostarczanie rozrywki, informowanie i inspirowanie ludzi na całym świecie poprzez wykorzystanie potęgi storytellingu – zabawnych i ekscytujących opowieści, przy zastosowaniu innowacyjnych technologii. Firma stała się światową firmą rozrywkową.

WALT DISNEY A COACHING

Walt Disney odcisnął swoje piętno również na branży rozwoju osobistego. Podczas procesów coachingowych sięgam często po ćwiczenie Walta Disneya – Marzyciel, Realista, Krytyk. Jako że coaching jest nastawiony na przyszłość to sfera wyobraźni, pozytywnych wyobrażeń dotyczących celów i przyjemnych emocji jest mocno aktywowana podczas sesji indywidualnych lub sesji grupowych.

WIZJONERZY SĄ WŚRÓD NAS

Jak myśli i działa Wizjoner?

Z pomocą przychodzi profesjonalne narzędzie badawcze FRIS style myślenie, którego twórcą jest nie kto inny, ale właśnie Wizjonerka Anna Samborska-Owczarek.

Co wiemy o Wizjonerach? Czy Wizjonerzy zawsze bujają w obłokach? Jak to jest z ich sumiennością – czy zaczynają i nie kończą swoich zadań? Czy faktycznie Wizjonerzy mają monopol na kreatywność?

Wokół stylów myślenia i działania ludzi narosło wiele uogólnień, uproszczeń, uprzedzeń, stereotypów i mitów.

Z pewnością Wizjonerzy mówiąc o siebie wybiorą najchętniej określenia typu: wszechstronny, spontaniczny, twórczy, niekonwencjonalny, pomysłowy.

Mocą stroną Wizjonerów jest umiejętność redefiniowania problemu i znajdowania alternatywnych rozwiązań. Lubią inicjować proces, wprowadzać zmiany. To w tym obszarze czują się jak ryba w wodzie. Dla Wizjonerów nie tylko efekt ( CO), ale też to (JAK) dochodzą do rezultatu będzie ważne.

W zależności od dodatkowych perspektyw poznawczych FRIS, Wizjonerzy mogą funkcjonować w różny sposób w otoczeniu.

Potwierdzają to badanie FRIS, które wykonuję dla swoich klientów. W zależności od stylu działania  możemy spotkać Wizjonerów – Idealistów, Wizjonerów – Indywidualistów, Wizjonerów -Entuzjastów, Wizjonerów – Strategów, Wizjonerów – Graczy, Wizjonerów – Humanistów czy Ultrawizjonerów.

O czym warto żebyś wiedział, kiedy w otoczeniu masz Wizjonera:

Warto zaakceptować rzeczywistość wizjonerów: To, co przed nimi i to, co może się zdarzyć jest o wiele bardziej ekscytujące niż to, co jest teraz i co było w przeszłości. Uwierz, że do tego, co ustalone zawsze może być alternatywa. Wizjoner naprawdę może sądzić, że wiele rzeczy jest możliwych – inaczej niż Ty uważasz.

Nie myl pomysłów Wizjonera z deklaracją – niektóre pomysły Wizjonera to hipotezy, które napędzają jego dalszą kreatywność. Nawet obiecującym pomysłom wizjonera warto dać szansę, by dojrzały jeszcze przez pewien czas w jego głowie. Wizjoner świetnie czuje się podczas burzy mózgów.

Dawaj Wizjonerom przestrzeń do eksploracji – niech mają szansę zaczynać przedsięwzięcia, pozwalaj ‘pobawić’ się pomysłami, koncepcjami.

Dodawaj skrzydeł Wizjonerom. Wiedz, że Wizjonerzy nie cierpią rutyny, unikają powtarzania w ten sam sposób tej samej pracy. Nie neguj ich głównej idei, ale dąż do urealniania ich pomysłów zadając pytania typu: Jak miałoby to konkretnie wyglądać? A gdybyś miał to narysować, to jakby to wyglądało?

Pozwól Wizjonerowi na ekspresję indywidualności – nie oczekuj umiłowania do tradycji, nie stawiaj mu przed oczyma autorytetów, zaakceptuj potrzebę jego wyrazistości, która nie musi być oznaką buntu, a wyłącznie stylem życia. Dawaj mu tyle wolności, ile możesz, w sposobie jego docierania do celu.

Stwarzaj okazje do pokazywania silnych stron przez Wizjonera. Pomocne mogą okazać się pytania: Z czym ci się to kojarzy? A gdyby nie było żadnych ograniczeń to jakby to mogło wyglądać? Jaka byłaby najbardziej szalona, ekscytująca wersja? Co jeszcze przychodzi ci do głowy? Jak moglibyśmy się wyróżnić? A gdyby połączyć A z B? Jak inaczej możemy na to spojrzeć?

W biznesie Wizjonerów można spotkać na wysokich stanowiskach managerskich w firmach i korporacjach oraz wśród przedsiębiorców.

Czy to, co czytasz teraz rezonuje z Tobą? Może Wizjoner to Twój styl myślenia, a może to Twoja dodatkowa aktywna perspektywa poznawcza?

Podobnie jak Walt Disney możesz odcisnąć znaczący ślad w świecie. Może już to zrobiłeś. Myszka Miki z pewnością przeżyje wiele kolejnych pokoleń. A odważna wizja Walta Disneya i jego działania są i będą inspiracją dla kolejnych osób na całym świecie i firm, by tworzyć rozrywkę, dawać frajdę ludziom. Czy znasz drugą taką firmę? To Warner Bros., która od lat rywalizuje z The Walt Disney Company. To firma założona przez imigrantów z Polski – braci Wonsal, którzy zmienili nazwisko na Warner i z rozmachem weszli do świata rozrywki. W niej za sprawą kolejnych Wizjonerów przyszli na świat Królik Bugs i Batman.

Tymczasem Happy Birthday MIKI!